2016. január 1-ével hatályba lépett az új, a mezőgazdasági őstermelői igazolványról szóló Kormány rendelet.
Az őstermelői igazolvány iránti kérelmét a falugazdásznál kell jeleznie. Az igénylőnek továbbra is igazolnia kell személyazonosságát, az őstermelő igazolványra való jogosultságát (adókártya, személyi igazolvány, lakcímkártya) be kell tudnia mutatni a saját gazdaságára vonatkozó rendelkezési jogosultságát igazoló dokumentumokat is (földhasználati lap, tulajdonlap).
Az őstermelői igazolvány iránti kérelmet csak személyesen, vagy *közokiratba foglalt meghatalmazással, illetve amennyiben az ügyfél egészségi állapota miatt nem képes a kiállító előtt személyesen megjelenni, úgy a helyette eljáró személy képviseleti jogosultságát **teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazással lehet előterjeszteni.
*Közokirat:
Az olyan okirat, amelyet bíróság, közjegyző vagy más hatóság, illetve közigazgatási szerv ügykörén belül a megszabott alakban állított ki.
**Teljes bizonyító erejű magánokirat
Amelyet a kiállító saját kezűleg írt és aláírt
és
- Amelyen két tanú az okiraton aláírásával igazolja, hogy a kiállító a nem általa írt okiratot előttük írta alá, vagy aláírását előttük saját kezű aláírásának ismerte el [ilyenkor az okiraton a tanúk lakóhelyét (címét) is fel kell tüntetni]
vagy
- Amelyen a kiállító aláírását vagy kézjegyét bíróság vagy közjegyző hitelesítette
Amennyiben megállapítható, hogy az ügyfél jogosult őstermelői tevékenységet végzésére úgy a személyi igazolványhoz hasonlóan egy ideiglenes igazolvány kerül kiállításra, amely legfeljebb a kiállításától számított 60 napig igazolja, hogy a tulajdonosa őstermelői tevékenységet folytat, és jogosult a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény a mezőgazdasági őstermelőre vonatkozó rendelkezései szerinti adózásra.
Akinek 2015. december 31-ig volt érvényes az őstermelői igazolványa:
A 2016. január 1. és március 20. napja között kiadott új igazolvány – visszamenőlegesen -2016. január 1-től hatályos. A 2016. január 1. és május 31. között kiállított ideiglenes igazolvány a hatvan nap helyett 2016. július 31-ig igazolja, hogy a mezőgazdasági őstermelő őstermelői tevékenységet folytat, és jogosult a Szja. tv. mezőgazdasági őstermelőre vonatkozó rendelkezései szerinti adózásra.
Akinek 2016 december 31-ig vagy azon túl érvényes az őstermelői igazolványa:
Az új rendelet értelmében minden, 2015. december 31-ig még hatályát nem vesztett, őstermelői igazolvány 2016. december 31. napjáig használható, ezen időpontban azonban hatályukat vesztik.
Mivel egy átmeneti évet követően 2017. január 1-jétől megszűnik az igazolványok január 1. és március 20. közötti időszakban visszamenőleges hatállyal történő igénylésének lehetősége, így aki 2017. január 1. követően igényli az új igazolványt, nem tudja biztosítani a jogfolytonosságot.
Van lehetőség előre mutató hatályú igazolvány igénylésére:
Az őstermelő egyidejűleg továbbra is csak egy hatályos igazolvánnyal rendelkezhet. De rendelkezhet egy jelenleg hatályos igazolvánnyal és egy, még nem hatályos – következő évre kiadott, előre mutató hatályú igazolvánnyal. Amennyiben egyéni őstermelő közös igazolványt szeretne kiváltani vagy fordítva, úgy a meglévő igazolványt először be kell vonni, csak ezután kérelmezhető, illetve adható ki az új igazolvány
Következő évre (2017-re) kiadott, előre mutató hatályú igazolvány azon őstermelők számára fontos, akik jogfolytonosságukat biztosítani szeretnék. Ezért a következő évre kiadott, előre mutató hatályú igazolvány csak annak az őstermelőnek a részéreadható ki, aki rendelkezik a tárgyévben hatályát vesztő igazolvánnyal. Ez az őstermelő tárgyév október 1. és december 31. között kérelmezheti a következő évre kiadott, előre mutató hatályú igazolványát.
Kiegészítő információk:
A kártya alapú igazolvány az ügyfél választása szerint postai úton vagy a kérelmezés helyén kerül átadásra az őstermelő vagy meghatalmazottja részére. A postai úton át nem vett igazolványt az őstermelő vagy a helyette eljáró személy veheti át a kiállítónál. Az át nem vett igazolványokat azonban a NAK az igazolvány kiállításától számított egy év elteltével megsemmisíti.
Az őstermelői igazolvány kiállítása és érvényesítése továbbra is díjmentes.
Az elveszett, megsemmisült, vagy megrongálódott igazolvány pótlásáért azonban 3 000 forintos illetéket kell megfizetni, amely illeték 2016. február 1-től 3 000 forintos igazgatási szolgáltatási díjként értendő. A befizetéséről szóló hitelt érdemlő igazolást az igazolvány pótlásának kérelmezésénél be kell tudni mutatni.
Az értékesítési betétlapra vonatkozó eddig ismert szabályok nem változtak, továbbra is az őstermelői igazolvány az értékesítési betétlappal együtt érvényes. A már hatályos igazolvány maximum három egymást követő adóévre érvényesíthető.
A betétlap adattartalma azonban bővül, ezáltal egyértelműen az őstermelőhöz, illetve az igazolványhoz rendelhető, továbbá a kifizetők számára is sokkal informatívabb dokumentumként szolgálhat a felvásárlás adminisztrációja során.
Tekintettel arra, hogy a kártya alapú igazolvány alkalmas a Nyilvántartásban szereplő valamennyi adat tárolására ezért az eddigiektől eltérően az őstermelőnek az őstermelői igazolványa mellett csak az értékesítési betétlapját, illetve a családi gazdaság nyilvántartásba vételéről szóló határozatát és a személyazonosító igazolványát vagy egyéb, a személyazonosság igazolására alkalmas okmányát kell magánál tartania, és azt felhívásra bemutatnia.
A közös őstermelői igazolvány esetén a közös háztartásban élő, közös gazdaságban dolgozó családtagoknak, együttes nyilatkozatuk alapján, továbbra is lehetőségük van közös igazolványt kiváltaniuk, ha ezt a módot előnyösebbnek ítélik meg. Ennek kis gazdaság esetén adminisztrációt csökkentő jelentősége van, nagygazdaságnál azonban érdemesebb lehet külön-külön igazolvány alapján termelni, hiszen az egy időben különböző helyszíneken történő értékesítést egy igazolvánnyal nem lehet lebonyolítani ugyanis az igazolvány nem másolható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése